Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Ես սիրում եմ պատմել Արցախի մասին»

«Ես սիրում եմ պատմել Արցախի մասին»
02.12.2016 | 11:31

Ջիվան Ավետիսյանի «Վերջին բնակիչը» ֆիլմը մեծ էկրաններին է: Ֆիլմի հերոսը` Աբգարը, ապրում է հայաթափված, ադրբեջանցիներով բնակեցված գյուղում և փնտրում է աղջկան` Յուրգային: Աբգարին մարմնավորում է Ալեքսանդր Խաչատրյանը, Յուրգային` լիտվացի դերասանուհի Սանդրա Դաուկշայտե-Պետրուլենեն: Ֆիլմը 5 երկրների՝ Հայաստանի, Լիտվայի, Շվեդիայի, Լիբանանի և Ամերիկայի Միացյալ Նահանգների համատեղ արտադրություն է:
«Իրատեսի» զրուցակիցը ՋԻՎԱՆ ԱՎԵՏԻՍՅԱՆՆ է:

-Արցախյան թեմայով Ձեր վերջին երեք ֆիլմերը («Ընդհատված մանկություն», «Թևանիկ», «Վերջին բնակիչը») ներկայացվել են և՛ Հայաստանում, և՛ Հայաստանի սահմաններից դուրս: Ի՞նչ ընդհանուր գծեր ունեն այդ ֆիլմերը, և արդյո՞ք յուրաքանչյուր ֆիլմ պետք է գերազանցի նախորդին:
-Իհարկե, նույնիսկ եթե հաշվի առնենք աշխարհագրությունը, թե ֆիլմերն ուր են հասել, պարզ կլինի, որ դրանք գերազանցում են մեկը մյուսին: «Ընդհատված մանկությունը» ցուցադրվել է Հայաստանում, Շվեդիայում, Թեհրանում, ևս մեկ-երկու երկրում, «Թևանիկը»` շուրջ 30 երկրներում, փառատոներում: «Ընդհատված մանկությունն» էլ ունի փառատոնային կյանք, բայց ոչ «Թևանիկի» պես: «Վերջին բնակիչը» ունի համաշխարհային դիստրիբյուտոր, առաջադրվել է 74-րդ «Ոսկե գլոբուսին»: Ցանկացած հարցում եթե պրոգրես չլինի, մարդը կմնա նույն տեղում: Իսկ ընդհանուր եզրն այն է, որ նշված բոլոր ֆիլմերն էլ արցախյան թեմայով են: Ես սիրում եմ պատմել Արցախի մասին, դա շատ անհրաժեշտ է այսօր: Ես հարց եմ ուզում տալ ընթերցողին` վստա՞հ է, որ մինչև հոդվածը կարդա-վերջացնի, պատերազմ չի լինի: Մենք կանգնած ենք վերահաս պատերազմի եզրին: Իսկ դա նշանակում է, որ մեր ռեսուրսները պետք է ուղղենք նշանակետին: Իսկ նշանակետը` թիրախը, Արցախն է: Այսօր Հայաստանում արտադրվող ֆիլմերի գերակշիռ մասը ռոմանտիկ կամ կատակերգական ժանրի է, բայց դրան զուգահեռ պետք է ունենանք Արցախի մասին հզոր ֆիլմեր:
-Ո՞րն է Ձեր հիմնական նպատակը` կինոյի լեզվով պատմել արցախյան հիմնախնդրի մասի՞ն, թե՞ այդ համատեքստում ներկայացնել լավ ֆիլմեր:
-Եթե ֆիլմերը դրսում ներկայացվում են, փառատոներում մրցանակներ ստանում, դա չի՞ խոսում այն մասին, որ մենք նպատակ ունենք միջազգային հարթակներում Արցախի մասին խոսելու: Հաջողություն չէ՞, որ Արցախի մասին ֆիլմը կարողանում ենք ներկայացնել աշխարհի որևէ անկյունում: Ես նպատակ ունեմ արվեստի բարձրորակ ֆիլմեր ստեղծել, նաև այդ ֆիլմերի միջոցով պատմել Արցախի մասին: Երկուսն էլ ինձ համար կարևոր են: Իմ ֆիլմերը քաղաքական ֆիլմեր չեն, մարդկային պատմություններ են, որ կարող են տեղի ունենալ ցանկացած երկրում, ցանկացած ժողովրդի հետ: Բայց այս դեպքերը մտացածին չեն, վերցրած են պատմությունից:
-Կինոքննադատների գնահատականներին, դիտողություններին հետևո՞ւմ եք:
-Ես լսում եմ ցանկացած մարդու, և այն, ինչն ինձ համար իսկապես ուսանելի է, վերցնում եմ: Ցանկացած մարդ կարող է կարծիք հայտնել, իսկ թե ինչպես կվերաբերվեմ դրան, իմ գործն է:
-Ի՞նչ եք կարծում` հանդիսատեսը սիրե՞ց ֆիլմը:
-Ես հանդիսատեսի հետ շփվում եմ կինոթատրոնում, ուստի կարող եմ ասել, որ իմ հանդիսատեսը ձևավորվում է, նա սիրում է իմ ֆիլմերը, ընկալում է այն, ինչ պատմում եմ: Ինձ հետաքրքիր է զգալ դահլիճից դուրս եկող մարդկանց ապրումները:
-Աբգարն ու Յուրգան կարողացել են փախչել ադրբեջանցիներով բնակեցված գյուղից և ներկայումս ապրում են Հայաստանում: Ֆիլմում Աբգարը մնում է կրակների մեջ: Ինչո՞ւ եք նման լուծում ընտրել:
-Հերոսը կա, բայց գուցե մնացել է կրակների մեջ: Չե՞ք մտածում, որ մարդը կարող է ֆիզիկական կյանք ունենալ, ինչ-որ տեղ ապրել, բայց իր կյանքն ավարտված համարել: Կա նման բան: Ես գոնե մի քանի այդպիսի մարդու հանդիպել եմ: Չեմ կարող ասել, որ այս հերոսն այդպիսին է, բայց իմ ֆիլմում, գեղարվեստական լուծմամբ, փորձել եմ թողնել նրան «կրակների» մեջ: Գիտե՞ք` քանի գաղթական կա Շահումյանից, Գետաշենից ու մյուս շրջաններից, որ մտքով մնացել են այնտեղ: Ես էլ մնացել եմ իմ մանկության լավագույն հիշողությունների գրկում, երբ մեր գյուղում` Խաչմաչում, պատերազմից հետո այգին էինք ջրում, ծառերն էինք էտում, պատմություններ պատմում մեր կյանքից: Տեսեք՝ ես մնացել եմ այնտեղ, բայց հիմա Երևանում, Հյուսիսային պողոտայում նստած, զրուցում եմ: Ամեն ոք կյանքի ընթացքում կարծես ինչ-որ տեղ է մնում, բայց ոչ այն իմաստով, որ առաջ չի գնում: Աբգարը չկա, մնաց այնտեղ, որտեղ ուզում էր: Պատասխանը, իհարկե, միանշանակ չի կարող լինել։
-Ֆիլմում մի դրվագ կա՝ ադրբեջանցի կնոջ ծնունդը պետք է ընդունի քրիստոնյան, նաև երեխային պետք է քրիստոնյայի անուն տան, որ ապրի: Ես հակառակը գիտեի, որ հայերը թուրքական անունով էին կոչում երեխային, որի ապրի և բախտավոր լինի:
-Այդ նույն ավանդույթը եղել է և՛ իրենց համար, և՛ մեզ համար: Ես հարցրել եմ՝ տարբեր կերպ են մեկնաբանում: Հարյուրամյակներով իրար հետ ապրող ժողովուրդները կունենան նման ավանդույթներ: Դավթին` մեր լավագույն էպոսի լավագույն հերոսին, ո՞վ է կերակրել. Մսրա Մելիքի մայրը` թշնամու մայրը: Ֆանտաստիկ բան է, դրանից ավելի պատասխա՞ն եք ուզում:
-Ֆիլմում ապրե՞ց երեխան:
-Այո, ես հավատում եմ հրաշքներին, որովհետև, եթե առասպելի ժանրից է, ուրեմն հրաշքների ոլորտում է:
-Ֆիլմը կարծես ադրբեջաներեն լիներ, գուցե պայմանավորված էր նրանով, որ հերոսների հիմնական մասը ադրբեջանցիներ էին: Բայց հայկական ֆիլմի պարագայում փոքր-ինչ անսովոր չէ՞:
-Համաձայն չեմ, հնչում էր նաև Ղարաբաղի բարբառը: Աբգարը աղջկա, հարևանների հետ խոսում էր հայերեն, ադրբեջաներեն խոսում էր միայն գյուղի երեխաների հետ: Պարզապես մեր հասարակության մեջ շատերը դժվարանում են ընկալել Ղարաբաղի բարբառը, դրա համար էլ՝ սուբտիտրերով նաև դա էր թարգմանվում: Ադրբեջաներենը մոտ 50 տոկոս է:
-Քի՞չ է:
-Հարցն այն է, որ դրաման թույլատրում է, այդպես ճշմարտացի է: Եթե դա պահանջվում է ու ճիշտ է արվում, նորմալ է:
-Դերասանները, կարծում եմ, հսկայական աշխատանք են արել նաև լեզուն հաղթահարելու առումով:
-Բարդ է, իհարկե, սովորել են, որ անգիր արած չխոսեն, այլ հասկանան, զգան, ինչ են խոսում, որ հավաստի լինի: ՈՒղղակի անգիր արած բառերով չես կարող հավաստի կերպար խաղալ: Դժվար աշխատանք ենք արել իրականում: Ես շնորհակալ եմ իմ թիմին, որ կարողացել է համառորեն այդ դժվարին ճանապարհն ինձ հետ անցնել: Հաջորդ ֆիլմն էլ դժվար կլինի, բայց կանցնենք Աստծո կամոք՝ քայլ առ քայլ:
-Ադրբեջանցիների վայրագություններին զուգահեռ ձգվում են Աբգարի և նրա նախկին ադրբեջանցի ընկերոջ բարեկամական հարաբերությունները: Շատ չի՞ շեշտադրված հայի և ադրբեջանցու բարեկամությունը:
-Ես չեմ քարոզում բարեկամություն, ես քարոզում եմ խաղաղություն: Դրանք տարբեր բաներ են: Կարծում եմ` մենք բարեկամ երբեք չենք լինի, բայց պետք է հասնենք խաղաղության եզրագծին: Ես` Ջիվան Ավետիսյանս, ՀՀ քաղաքացի, գրանցումով ստեփանակերտցի, ասում եմ, որ բարեկամություն չեմ ուզում ադրբեջանցիների հետ, ես ուզում եմ խաղաղութուն, և ուզում եմ, որ իրենք հասկանան խաղաղության գինը: Հակառակ դեպքում, ինչպես մեր նախագահն է ասում, կկորցնեն շրջաններ, քաղաքներ, գյուղեր: Ես չեմ ստեղծել ֆիլմ, որը դիտելուց հետո պետք է նետվենք ադրբեջանցու գիրկը: Մենք պետք է կարողանանք աշխարհին պատմել մեր հակամարտության մասին ու խաղաղություն քարոզենք:
-Կարծիք է հնչել, որ հայի կերպարը խեղճ է ներկայացվել Ձեր ֆիլմում: Կարո՞ղ էր արդյոք խեղճ մարդը ապրել հայաթափված, թշնամիներով բնակեցված գյուղում:
-Աբգարն ամենահամառ մարդն է, ամենահամառ հայը: Կարելի է վերնագիրը դնել ոչ թե «Վերջին բնակիչը», այլ «Համառ հայը»: Ես քայլում եմ շտկված մեջքով, հպարտ կեցվածքով, որովհետև Արցախի Հանրապետություն ունեմ իմ մեջքի հետևում, ֆանտաստիկ բան է դա: Ի՞նչ խեղճ, ես խե՞ղճ եմ, որ խեղճի կերպար ստեղծեմ:
-Աբգարը տեսե՞լ է ֆիլմը:
-Նայել է, հավանել, սիրել ֆիլմը:
-Ճանաչե՞լ է ինքն իրեն, թե՞ շատ եք հեռացել իրական կերպարից ու պատմությունից:
-Ախր իր ճակատագիրն է, ես չեմ խոսել նման հարցերի շուրջ, բայց, հասկանո՞ւմ եք, ֆիլմ է, որ ստեղծվել է իր կյանքի մոտիվներով: Դա բավարար չէ՞:
-Արցախյան թեման խոչընդոտների հաճա՞խ է հանդիպում:
-Իհարկե, ադրբեջանցիները կրնկակոխ հետևում են։ Գերմանիայում, «Թևանիկի» մեծ էկրան բարձրանալուց անմիջապես հետո, իրենք Խոջալուի մասին ֆիլմ ցուցադրեցին: Ռուսական շուկա մտնել չկարողացանք, որովհետև ֆիլմն արցախյան թեմայով է, իսկ ադրբեջանցիները Ռուսաստանում ապրում են կողք կողքի հայերի հետ ու հավասար իրավունքներով: Դժվար է առաջ տանել քաղաքական տողատակեր ունեցող ֆիլմերը:
-Ինչո՞ւ մենք նրանց չենք խոչընդոտում:
-Մենք էլ ենք անում, նրանք էլ: Մենք կարողացանք, օրինակ, Գալիպոլիի ճակատամարտի մասին նրանց ֆիլմի դեմ բողոքի ալիք բարձրացնել, ձախողել «հաղթարշավը»: Հայկական սփյուռքը արտերկրում ձեռքերը ծալած նստած չէ, ֆանտաստիկ աշխատանք է անում: Նաև նրանց շնորհիվ է, որ կարողացանք մի քանի մեծ քաղաքներում ցուցադրել ֆիլմը` հայ ու օտարազգի հանդիսատեսի համար:
-«Վերջին բնակիչը» դեռ չի՞ գրավել ազերիների ուշադրությունը:
-Դեռ նոր է ֆիլմը, չզարմանաք, եթե «Ոսկե գլոբուսի» աշխատանքներում սկսեն խոչընդոտել, կամ եթե մի թերթում հայկական հոդված լինի ֆիլմի մասին, մեկ այլ թերթում հակադիր հոդված տպագրեն:
-«Վերջին բնակչին» դարձյա՞լ արցախյան թեմայով ֆիլմ է հաջորդելու:
-Աշխատում եմ նոր ֆիլմի վրա, դերասանական որոշակի կազմ ունենք, փորձում ենք համաարտադրողներ գտնել, ունենք դրական կարծիքներ արտերկրից: Ավելին ասել չեմ ուզում:


Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 2994

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ